Je droomhuis gevonden? Zo regel je snel en eenvoudig je hypotheek!

Leestijd: 3 minuten

Je hebt eindelijk je droomhuis gevonden! Je hebt een bod gedaan en het is met succes geaccepteerd. Vanaf dit moment moet je je voorbereiden op de aanvraag van je hypotheek, omdat er een aantal dingen geregeld moet worden. Welke documenten moet je specifiek aanleveren en wat staat er allemaal te gebeuren? Wij zetten alles voor je op een rij!

Stap 1: Bereken je maximale hypotheek: plan een gratis oriëntatiegesprek met een van onze adviseurs

Het is belangrijk om te weten wat je maximaal kunt lenen voor je een hypotheek afsluit. De hypotheek wordt gebaseerd op het inkomen wat je bruto verdient, de uitgaven die je doet en eventuele (studie)schulden. Daarnaast wordt er gekeken naar jouw spaargeld. Het is goed om te onthouden dat je ook geld beschikbaar moet hebben voor bijvoorbeeld de kosten koper en kosten die je later maakt, zoals het inrichten van je huis.

Daarom is het verstandig om voorafgaand een gratis oriëntatiegesprek in te plannen met een van onze adviseurs. Zo krijg je op voorhand al inzicht in je financiële mogelijkheden, maandelijkse hypotheeklasten en weet je wat je maximaal kunt lenen. 

Let op: Je kunt maximaal 100 procent van de woningwaarde lenen, ook al kun je op basis van je inkomen meer lenen. Wanneer je gaat verduurzamen of een energiezuinige woning koopt zijn er meer mogelijkheden.

Stap 2: Stel een (voorlopig) koopcontract op

Wanneer je bod is geaccepteerd krijg je bericht van je makelaar. Vervolgens ga je een (voorlopig) koopcontract opstellen, zodat de voorwaarden worden vastgelegd. In de meeste gevallen wordt dit voorlopige koopcontract verstrekt door de verkopende partij. Lees het koopcontact goed door en controleer of alle door jou gestelde voorwaarden erin zijn opgenomen (denk aan ontbindende voorwaarden etc.). Voordat je het koopcontract gaat tekenen is het in deze fase verstandig om de woning te laten taxeren, net als het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring. Een bouwkundige keuring is niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden.

Voor de aanvraag van een hypotheekofferte hoeft het koopcontract nog niet ondertekend te zijn. Na het ondertekenen van het voorlopige koopcontract heb je nog een periode van 3 dagen waarin je zonder opgaaf van reden kunt besluiten af te zien van de koop.

Stap 3: Documenten uploaden

Je kunt nu je benodigde documenten uploaden in jouw persoonlijke hypotheekdossier. De opgevraagde documenten kunnen verschillen, omdat niet iedere situatie hetzelfde is. Hieronder hebben wij ze even op een rijtje gezet:

  • Koopovereenkomst (bij aankoop van een bestaande woning)
  • Koop/aannemingsovereenkomst (bij aankoop van een nieuwbouwwoning)
  • Werkgeversverklaring
  • Salarisstrook
  • Kopie legitimatiebewijs
  • Taxatierapport
  • UPO (Uniform Pensioen Overzicht)
  • In specifieke situaties kunnen er nog meer documenten worden gevraagd. Dit is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie

Bekijk hier het volledige overzicht.

Daarnaast kun je via onze handige track & trace precies de voortgang van jouw hypotheek in de gaten houden. 

Stap 4: Adviesgesprek en je hypotheek aanvragen

Het afsluiten van een hypotheek is natuurlijk een grote stap! Het is een lening die je afsluit voor een lange periode. Wil jij zekerheid en hulp bij het maken van je keuze en de mogelijkheid hebben om jouw situatie te bespreken met een hypotheekadviseur? Kies dan voor een persoonlijk hypotheekadvies van één van de adviseurs van Hypotheek24!

Bij een hypotheekadvies via Hypotheek24.nl krijg je een uitgebreid video adviesgesprek met één van onze hypotheekadviseurs. Vervolgens bespreken we in dit gesprek uitvoerig hoe jouw huidige situatie eruit ziet en wat je wensen zijn met betrekking tot je hypotheek.

  • Wat kan je maximaal lenen en wat is voor jou een verstandig hypotheekbedrag?
  • Wat is voor is voor jou de beste geldverstrekker met de beste hypotheekvoorwaarden?
  • Welke rentevaste- periode past het best bij jouw wensen?
  • Welke hypotheekvorm past bij jouw situatie?
  • Wat voor looptijd moet je kiezen?

Daarnaast brengen onze adviseurs voor jou in kaart  hoe jouw financiële situatie eruit ziet bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden. Zo adviseren we je over hoe je je kunt verzekeren tegen risico’s als overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Vervolgens kunnen we voor je bemiddelen in het afsluiten van een verzekering tegen deze risico’s (overlijdensrisicoverzekering en/of een woonlastenverzekering). Wij geven geen advies over de opbouw van je vermogen.  

Stap 5: Bindende hypotheekofferte getekend? Tijd om naar de notaris te gaan!

Wanneer de definitieve hypotheekofferte (ook wel het bindend aanbod) door jou is getekend, dan is het tijd om naar de notaris te gaan! De geldverstrekker zal de stukken zelf sturen naar de notaris die jij hebt opgegeven. Bij de notaris onderteken je de leveringsakte van de nieuwe woning en de hypotheekakte. Vervolgens zal de notaris met jou alle documenten nog nalopen en verdere informatie geven. Wanneer zowel jij en de verkopers hebben getekend is de woning officieel van jou. Tijd dus om de champagne vast koud te zetten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *