Wie een hypotheek wil aanvragen, moet binnenkort een uniforme vragenlijst invullen, althans als het aan hypotheekadviseurs en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) ligt. De vragenlijst is vandaag gepresenteerd en moet er voor zorgen dat aanvragers van een hypotheek mét hypotheekgarantie door elke geldverstrekker hetzelfde worden behandeld.
De coronacrisis zorgt voor veel economische onzekerheid. Als gevolg stellen veel geldverstrekkers al extra vragen aan klanten, bijvoorbeeld over hun baanzekerheid. Maar iedere bank hanteert een eigen beleid.
Duidelijkheid en maatwerk
Daarom is er volgens NHG behoefte aan meer duidelijkheid en maatwerk. “De vragenlijst biedt klant en adviseur extra ruimte om aan te geven waarom een aanvraag verantwoord is. Daarmee willen we voorkomen dat consumenten die in getroffen branches werkzaam zijn per definitie geen toegang krijgen tot de hypotheekmarkt”, aldus NHG.
Beter inzicht
De vragen richten zich op de bestendigheid van het inkomen en de betaalbaarheid van de hypotheeklasten voor de consument.
In de vragenlijst zijn dan ook vragen opgenomen als: ‘verwacht de aanvrager dat het huidige inkomen de komende twaalf maanden negatief wordt beïnvloed door de gevolgen van de coronacrisis?’ en ‘op welke wijze is er bij het opgegeven inkomen rekening gehouden met het mogelijk verlaagde inkomen?’.
NHG: “De situatie kan snel veranderen in positieve, maar ook in negatieve zin. Afhankelijk van de individuele situatie van de consument en de gegeven antwoorden bepaalt de adviseur (verantwoordelijk voor een passend advies) of de geldverstrekker (verantwoordelijk voor een verantwoorde hypotheek) of aanvullende stukken of antwoorden op aanvullende vragen noodzakelijk zijn.”
Uniforme aanpak
Hypotheekadviseurs en Nationale Hypotheek Garantie willen dat op korte termijn iedere hypotheekverstrekker de vragenlijst in gebruik neemt. “De hoop is dat de hele sector zich hier achter gaat scharen”, zegt woordvoerder Martin Holleman van Adfiz, de branchevereniging van onafhankelijke financieel adviseurs. De collega’s van de Organisatie voor Financiële Dienstverleners (OvFD) hebben zich daar ook bij aangesloten.
Weinig animo
Hypotheekverstrekkers zijn echter niet verplicht om de vragenlijst te gebruiken. De meeste banken geven aan weinig tot geen interesse te hebben.
Zo stelt ABN Amro woordvoerder Karen de Vries: “We gebruiken hem nog niet, misschien in de toekomst wel”. De Rabobank en ING gebruiken op het moment überhaupt geen vragenlijst en zien ook geen noodzaak tot de ingebruikname van dit uniforme exemplaar. Beide banken gebruiken hun eigen aanpak bij het bepalen van de financiële situatie van klanten.
De Volksbank heeft nog niet laten weten of zij de vragenlijst in gebruik willen nemen.
Hypotheek (over)sluiten? Plan nu een gratis kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs!
Bron: NHG