Bij Hypotheek24.nl maken we het jou graag zo makkelijk en prettig mogelijk. Van simpele teksten en een helder stappenplan tot een spoedige afhandeling en goedgehumeurde medewerkers (bijna altijd dan hé :)). Voortdurend proberen we onze website en dienstverlening te verbeteren. Sinds deze week hebben we daarom een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan onze site. In de wandelgangen van ons Amsterdamse kantoor, hebben we dit de Track & Trace genoemd, maar jij ziet het als ‘jouw status’. We stellen het graag kort aan je voor.
Jouw status
Het proces van de eerste aanvraag tot finaal akkoord op jouw hypotheek kan razendsnel gaan, maar bestaat wel uit een flink aantal stappen. Het is belangrijk dat jij precies weet in welke stap jij zit en wanneer je wat kan verwachten. Precies dat vind jij in onze nieuwe functionaliteit. Als je nu Hypotheek24.nl opent en je bent klant bij ons, krijg je direct inzicht in jouw status. Vanaf deze ‘jouw status’-pagina kan je makkelijk doorklikken naar jouw dossier.
Verwachte datum
Maar dat is niet alles. Uiteraard is het handig om te weten wanneer je kan verwachten dat jouw hypotheek rond is. Daarom communiceren we ook graag een ‘verwachte datum finaal akkoord’ aan je. Dit is de datum dat je, als alles voorspoedig loopt, kan verwachten dat jouw stukken door worden gestuurd naar de notaris. Handig he!
Belangrijk om te weten is dat dit een verwachte datum is en dus geen definitieve datum. De snelheid van een hypotheektraject is afhankelijk van een vele factoren en partijen. De belangrijkste zetten we hieronder neer:
Documenten goed aanleveren: Het aanleveren van documenten luistert nauw. Paspoorten, loonstrookjes en werkgeversverklaringen moeten op de juiste manier worden aangeleverd. Soms gaat dat fout, moet het opnieuw en kan jouw proces dus iets vertraging oplopen. Tip: We hebben per document uitgebreid beschreven hoe je dit moet aanleveren!
Traject overlijdensrisicoverzekering: Bij vrijwel alle hypotheken is een overlijdensrisicoverzekering verplicht. Wie gezond is en geen (uitgebreide) medische geschiedenis heeft, zal binnen enkele dagen geaccepteerd worden voor een dergelijke verzekering. Maar ook geregeld komt het voor dat er door de verzekeraar extra vragen worden gesteld of dat ze een potentiele verzekerde zullen vragen zich medisch te laten keuren. In dat geval duurt het proces van de hypotheekaanvraag wat langer.
‘Snel’ reageren: Het verzamelen en uploaden van je documenten of het ondertekend retourneren van je ontvangen offerte, soms heb jij het ook gewoon even te druk ervoor. Dat begrijpen we goed. En uiteraard wil je ook alles even goed doorlezen voor je iets ondertekend. Terecht. Bij de verwachte datum zijn we er echter wel van uitgegaan dat jij spoedig reageert op verzoeken van jouw hypotheekcoach of de geldverstrekker. En met spoedig bedoelen we het liefst binnen 24 uur.
Doorlooptijd geldverstrekker: De geldverstrekker krijgt dagelijks talloze hypotheekaanvragen te verwerken. Voor het afgeven van een finaal akkoord, jouw laatste stempel, hebben ze soms enkele dagen nodig. Deze doorlooptijd verschilt per bank, maar ook per dag. We houden de actuele doorlooptijden aan en deze wijzigt soms per dag. Het kan dus zijn dat je verwachte einddatum soms wijzigt.
Dit zijn de belangrijkste tijdrovende of vertragende zaken in een hypotheekproces. Afhankelijk van deze zaken kan jouw verwachte datum van finaal akkoord gehaald worden of niet. De datum in jouw status gaat uit van een scenario waarbij alles vlekkeloos verloopt. Houd daar rekening mee voor je de champagne koud zet :)
Datum kan wijzigen
Tot slot is het goed om te weten dat als je naar de volgende stap in het proces gaat, het systeem opnieuw de verwachte einddatum berekent. Heeft jouw ORV langer geduurd dan verwacht of heb je wat langer moeten wachten op je taxatierapport, dan schuift de verwachte datum van finaal akkoord uiteraard wat naar achteren. Als we het chique zouden willen zeggen, wordt de verwachte datum regelmatig ‘geactualiseerd’.