Maximale hypotheek

“Hoe krijg ik mijn hypotheek zo snel mogelijk rond?”

Leestijd: 3 minuten

Het koopcontract is ondertekend en je bent helemaal klaar voor het aanvragen van de hypotheek. Je wilt zo snel mogelijk weten of de hypotheek verstrekt kan worden, zodat je naar de notaris kan voor het passeren van de aktes. Je kan zelf de snelheid in je hypotheekaanvraag houden door onze tips op te volgen!

Tip 1: Wees proactief tijdens je hypotheekaanvraag

Vaak is het zo dat hoe sneller je de opgevraagde documenten uploadt in je persoonlijke dossier, hoe sneller de hypotheek rond is. Daarnaast kan je de status van je hypotheekaanvraag zelf bijhouden in je persoonlijke dossier. In je dossier kan je precies zien wat er nog moet gebeuren om je hypotheekaanvraag af te ronden. Daarnaast ontvang je van ons statusupdates via de e-mail als we met je dossier zijn bezig geweest. Ontvang je zo’n statusupdate? Kijk dan ook daadwerkelijk wat er veranderd is in je dossier zodat je meteen kan handelen als dat nodig is.

Tip 2: Vraag je overlijdensrisicoverzekering op tijd aan

Begin snel met het aanvragen van de overlijdensrisicoverzekering (ORV). Het regelen van de ORV kan namelijk nogal wat tijd in beslag nemen. Zeker als een arts aanvullende vragen moet beantwoorden. Moet jouw arts aanvullende vragen beantwoorden? Vraag je arts dan om deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden en naar Meditel te sturen.

Regel je je overlijdensrisicoverzekering via ons (bijvoorbeeld bij Argenta of DELA)? Zorg dan dat het aanvraagformulier en/of de gezondheidsverklaringen zo snel mogelijk ingevuld worden. Vervolgens moeten deze documenten op de juiste plaats terecht komen. Dat kan op drie manieren:

  • Je levert de documenten online aan bij de verzekeraar zelf (gezondheidsverklaring Argenta);
  • Je moet de documenten uploaden in je persoonlijke omgeving bij Hypotheek24.nl (aanvraagformulier Argenta);
  • Of je mailt de documenten naar info@hypotheek24.nl (gezondheidsverklaring Dela).

Let dus goed op wat er in je offerte staat en wat wij aangeven. Als de verzekering eenmaal geaccepteerd is, is het belangrijk dat de polis verpand wordt aan de hypotheekverstrekker. In je hypotheekofferte kan je vinden aan welke partij de verzekering verpand moet worden.

Tip 3: Upload de juiste documenten

Het lijkt een enorme open deur, maar voeg de juiste documenten toe aan je dossier. Zorg er daarnaast voor dat de documenten aan de juiste voorwaarden voldoen. Lees de uitleg die bij alle opgevraagde documenten staat zodat je alle documenten in één keer goed kan uploaden. Het scheelt namelijk enorm veel tijd als de benodigde documenten in één keer goedgekeurd kunnen worden.

Naast het uploaden van de juiste documenten met de juiste voorwaarden, is het belangrijk om documenten als één bestand te uploaden. Voeg alle documenten die bij elkaar horen samen tot een bestand, bijvoorbeeld met de tool Merge op smallpdf.com. Met deze tool kan je alle losse pagina’s van je hypotheekofferte tot één document samenvoegen.

Tip 4: Zoek vaak opgevraagde documenten alvast op

Nadat je de hypotheekofferte hebt ontvangen wil de geldverstrekker altijd nog meer documenten van zien. In veel gevallen is het zo dat bij verschillende hypotheekaanvragen om dezelfde documenten gevraagd wordt. Je kan de volgende documenten alvast opzoeken zodat je deze meteen kan aanleveren als daar om gevraagd wordt:

  • Arbeidsovereenkomst: Ben je minder dan een jaar in dienst of werk je via een uitzendbureau? De geldverstrekker wil dan ook graag een kopie van je getekende arbeidsovereenkomst zien.
  • IB-aangifte 2012: Als je een (deels) aflossingsvrije hypotheek hebt aangevraagd, dan wil de geldverstrekker graag zien dat je een eigenwoningschuld had op 31-12-2012. Met de IB-aangifte 2012 kan je bewijzen dat je die eigenwoningschuld daadwerkelijk had.
  • Eigen middelen: Bijna elke hypotheekaanvraag wordt deels gefinancierd met eigen geld, ook wel eigen middelen genoemd. Eerder legden we je al uit hoe je eigen middelen kan aantonen.
  • Kopie eigendomsbewijs: Bij het oversluiten van je hypotheek is het van belang dat je kan aantonen dat je eigenaar bent van de woning. Dit doe je door middel van de akte van levering. De akte van levering heb je destijds ontvangen van de notaris toen je ging passeren.
  • Scheidingsstukken: Ben je gescheiden? Dan ontvangen we graag een echtscheidingsconvenant, inschrijving van de echtscheiding in de burgerlijke stand en het vonnis van de rechtbank.
  • Verkoopovereenkomst of verkoopopdracht: Als je je huidige koopwoning nog niet verkocht hebt en je gaat doorstromen naar een nieuwe woning, dan hebben we één van deze twee stukken nodig. Let goed op dat in de verkoopopdracht de verwachtte verkoopprijs en verkooptermijn worden genoemd.

Neem deze tips ter harte en je zit zo bij de notaris!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *