‘Banken deden na 2013 nog steeds aan prijsdiscriminatie’

Leestijd: 2 minuten
banken prijsdiscriminatie

Ondanks het verbod op prijsdiscriminatie hebben banken nog steeds hypotheken tegen verschillende prijzen aangeboden. Dit blijkt uit onderzoek van econoom Jurre Thiel, die gisteren aan de VU promoveerde over de kwestie prijsdiscriminatie.

Verlenging hypotheek

In 2014 en 2015 hebben banken tegen het verbod op prijsdiscriminatie gehandeld. Zij rekenden voor bestaande klanten een hogere hypotheekrente dan voor nieuwe klanten. Zo blijkt uit onderzoek van econoom Jurre Thiel.

Veel consumenten die bij een bank een hypotheek afsluiten, kiezen ervoor om deze na tien jaar te verlengen. Bij deze verlenging heb je een keuzemoment: je kunt verlengen bij je bestaande bank of je kunt overstappen naar een nieuwe bank. Echter wordt er door de bijkomende kosten vaak voor gekozen om bij dezelfde bank te blijven.

Hogere hypotheekrente

Banken waren zich hiervan bewust. Zij speelden hier vervolgens op in door hogere rentes te rekenen voor bestaande klanten. Uit het onderzoek van Thiel komt naar voren dat consumenten die hun hypotheek bij de eigen bank verlengden, in 2011 gemiddeld 348 euro per jaar meer betaalden dan overstappers of nieuwe klanten.

In deze situatie zaten bestaande klanten in zekere zin vast bij hun bank. Daarom is in 2013 het verbod op prijsdiscriminatie in het leven geroepen.

Verbeteringen in de toekomst

Het bleek makkelijker gezegd dan gedaan om met dit verbod een einde maken aan prijsdiscriminatie. Thiel achterhaalde dat in 2014 nog steeds 70 euro en in 2015 zelfs 167 extra werd betaald door bestaande klanten.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) was op de hoogte van deze praktijken. Zij heeft hier dan ook in 2015 een reactie op gegeven. In 2015 gaf zij aan dat ondanks dat de hypotheekverstrekkers het verbod steunen ‘er nog verbetering nodig is in de naleving van de regels’.

Beter geïnformeerd

Sinds 2015 kijkt de AFM er scherper op toe dat banken hun bestaande klanten beter informeren. Hierbij kun je denken aan het voorlichten van klanten over kortingsacties. Wanneer nieuwe klanten korting krijgen in combinatie met een ander product, moeten bestaande klanten ook van deze actie kunnen profiteren.

Thiel is van mening is dat deze regelingen over het algemeen effect hebben gehad. ‘De markt is concurrerender geworden, waardoor consumenten lagere rentes betalen dan vóór 2013.’

Een hypotheek vinden die bij jou past? Spar met onze hypotheekadviseurs!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *