Tijdens je hypotheekaanvraag ontvang je verschillende documenten. Een daarvan is de financieringsopzet. Omdat we regelmatig vragen ontvangen over dit document, leggen wij je het principe van dit document uit. Hierdoor wordt je hypotheekaanvraag nog eenvoudiger!
Wat is een financieringsopzet?
In een financieringsopzet staan alle kosten die bij de hypotheekaanvraag horen. Iedereen die een hypotheek aanvraagt, ontvangt zo’n document. Je ontvangt de financieringsopzet van ons samen met de voorlopige offerte in je persoonlijke dossier in stap 7. Je hoeft het document dus niet zelf op te stellen!
Wat kan je doen als de kosten op de financieringsopzet afwijken?
De meeste kosten op de financieringsopzet komen overeen met de kosten die je aan ons hebt doorgegeven, zoals de koopsom van je woning. Maar er staan bedragen op de financieringsopzet die geschat zijn. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor het taxatierapport en de notaris. Het kan zijn dat de kosten die jij daarvoor gemaakt hebt of nog moet maken, hiervan afwijken. Dat maakt voor de geldverstrekker niet uit. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken!
Hoe kan je eigen middelen aantonen?
Uit de financieringsopzet blijkt ook hoeveel eigen middelen je moet aantonen. Soms heb je al kosten gemaakt voor je hypotheekaanvraag, zoals de afsluitkosten of de taxatiekosten. Deze bedragen kan je van de eigen middelen aftrekken, zodat je in totaal minder eigen middelen hoeft aan te tonen. Je kan door middel van een afschrijving op je rekeningafschrift aantonen dat je deze kosten al hebt betaald. Dat scheelt weer!