Ben jij op zoek naar een nieuwe woning? In 2018 kun je nog 100 procent van de marktwaarde van het huis lenen. De kosten van een woning eindigen helaas niet bij je hypotheek. Houd er dus rekening mee dat je spaargeld moet hebben voor alle bijkomende kosten voor het kopen van een nieuw huis. Maar aan welke bijkomende kosten kan je denken?
De kosten voor een bestaande woning verschillen van de kosten van een nieuwbouwwoning. Voor een bestaande woning moet je rekening houden met de volgende kosten:
De aankoopkosten
De leveringsakte en overdrachtsbelasting
Je maakt kosten voor de leveringsakte en de overdrachtsbelasting (2% van de leveringsakte). In de akte wordt opgenomen dat het eigendom van het huis overgaat naar de koper. Je laat de leveringsakte opstellen door een notaris.
Let op: notarissen mogen zelf hun tarieven bepalen. Je doet er dus goed aan om notarissen te vergelijken.
Een taxatierapport
Als je een huis wil gaan kopen moet de waarde van de woning door een taxateur worden vastgesteld. In de meeste gevallen heb je namelijk een taxatierapport nodig voor de hypotheekaanvraag om te kijken of de waarde van je huis hoog genoeg is voor de hypotheek.
Een bouwkundige keuring
Een bouwkundige keuring is verplicht wanneer de taxateur vindt dat er sprake is van achterstallig onderhoud van 10 procent of meer van de woningwaarde.
Het taxatierapport en een bouwkundig rapport geven samen een duidelijk beeld van de waarde van de woning.
Aankoopmakelaar
Als je een huis wilt kopen zorgt de aankoopmakelaar ervoor dat je de woning tegen een zo laag mogelijke prijs met de meest gunstige voorwaarden kunt kopen. Dit is niet verplicht.
De financieringskosten
Er moeten voor de aankoop van een huis financieringskosten worden gemaakt. Dat zijn de kosten voor het afsluiten van een hypotheek.
De hypotheekakte
De hypotheekakte is een akte die is opgesteld bij de notaris, waarin de gegevens en de bepalingen van de hypotheek staan.
Let op: notarissen mogen zelf hun tarieven bepalen. Je doet er dus goed aan om notarissen te vergelijken.
Advies en bemiddelingskosten
Dit zijn de kosten voor het advies en voor het regelen van de hypotheekaanvraag en de bijbehorende verzekeringen. De kosten zijn afhankelijk van of jij een starter, doorstromer of oversluiter bent op de woningmarkt.
Kosten voor een NHG hypotheek
Met een NHG hypotheek wordt bedoeld dat een hypotheek de Nationale Hypotheek Garantie heeft. Je krijgt met zo’n hypotheek een lagere rente en bij gedwongen verkoop neemt NHG de eventuele restschuld over.
Voor het afsluiten van een hypotheek met NHG betaal je eenmalig 1 procent van het benodigde hypotheekbedrag.
Bankgarantie of waarborgsom
Wanneer je een bestaande woning koopt en de koopovereenkomst is getekend, vraagt de verkoper in de meeste gevallen om een bankgarantie of een waarborgsom. Dit is een garantie van de bank dat de borgsom die de koper aan de verkoper moet betalen wordt voldaan. Je hebt dan twee opties:
- Je stort zelf 10 procent van de aankoopsom bij de notaris. Zodra de koop is afgerond, krijg je dit bedrag terug. Als de koopsom van je huis 200.000 euro is, dan moet je dus 20.000 euro betalen. In veel gevallen hebben mensen dit niet liggen in dat geval vraag je een bankgarantie aan.
- Je vraagt een bankgarantie aan. De kosten voor de garantiestelling zijn 1 procent van het garantiebedrag. In bovenstaand voorbeeld is dat dus 1 procent van 20.000 euro en moet je dus rekening houden met kosten van 200 euro.
Onderhoud en verbouwing
Als eigenaar van de woning betaal je zelf het onderhoud van het huis. Als je in een appartement woont dan wordt dit geregeld via de VvE. Je betaalt de VvE dan een bepaald bedrag per periode. Houd ook rekening met verbouwingskosten afhankelijk van de staat van de woning.
Advies via Hypotheek24?
Wil jij alles weten over het afsluiten van een nieuwe woning? Onze hypotheekadviseurs helpen je graag hier graag mee. Samen met jou zoeken zij uit wat de mogelijkheden zijn. Zij zijn te bereiken op 020 2611 666.