Je hebt een mooie woning op het oog en om zeker te weten dat je niet voor verassingen komt te slaat, besluit je een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Nu blijkt uit het bouwkundig rapport dat er direct noodzakelijk kosten zijn. Maar wat voor kosten zijn dit en hoe gaan de geldverstrekkers hier mee om? Wij leggen je alles uit!
Wat staat er in een bouwkundig rapport?
Als er een bouwkundige keuring is uitgevoerd, zet de bouwkundig ingenieur zijn bevindingen in een bouwkundig rapport. Bij een bouwkundige keuring keurt de bouwkundige de kwaliteit van een aantal aspecten van de woning. Denk hierbij aan de kwaliteit van elektrische installaties, de fundering en de daken. De gehele woning wordt onder de loep genomen.
Wanneer is een bouwkundig rapport noodzakelijk?
Een bouwkundig rapport kan je om twee redenen aanvragen.
1. Taxateur raadt bouwkundige keuring aan
De taxateur geeft in het taxatierapport aan dat een bouwkundig rapport opgemaakt moet worden. In je taxatierapport staan dan vaak dat de taxateur ‘De indruk heeft verkregen van het object dat aanleiding geeft tot nader (bouwkundig) onderzoek’.
Als dit in het taxatierapport staat, zal de geldverstrekker de bouwkundige staat van de woning willen weten en een bouwkundig rapport opvragen.
2. Je kiest zelf voor een bouwkundige keuring.
Het is ook mogelijk om zelf kiezen voor een bouwkundige keuring . Je kunt hier verschillende argumenten voor hebben. Hierbij hoeft de leeftijd van de woning niet altijd van belang te zijn. Het is echter wel zo dat een bouwkundige keuring vaak wordt uitgevoerd bij wat oudere woningen, bijvoorbeeld vanwege de staat van de funderingen .
Hoe moeten de directe kosten uit het bouwkundig rapport verwerkt worden?
Directe kosten uit een bouwkundig rapport geven werkzaamheden aan die op korte termijn moeten plaatsvinden om verdere- of vervolgschade te voorkomen. Op korte termijn houdt in binnen vijf jaar. De geldverstrekker wilt dan ook dat deze kosten opgenomen worden in een bouwdepot, om meer zekerheid te hebben dat deze werkzaamheden ook zullen plaatsvinden.
Hoe financier je een verbouwing mee met je hypotheek?
Om kosten voor een verbouwing mee te kunnen financieren, moet er een taxatierapport komen waar de verbouwing in opgenomen is. In het taxatierapport zal dan een verbouwingsspecificatie komen te staan waarin staat vermeld welke werkzaamheden uitgevoerd worden en wat de kosten zijn. Aan de hand van de marktwaarde voor verbouwing en de verbouwingsspecificatie zal de taxateur een verwachte marktwaarde na verbouwing vermelden in het taxatierapport.
Let op: direct noodzakelijke kosten hoeven niet altijd opgenomen te worden in een bouwdepot. Als de kosten minder dan 10% van de koopsom bedragen, hoeven de kosten niet meegefinancierd te worden met de hypotheek.
Wat zijn de kosten van een bouwkundig rapport?
Vaak kan een bouwkundig rapport in combinatie met een taxatierapport worden aangevraagd, op die manier kan je kosten besparen. Dit kan ook via Hypotheek24.nl. Vraag via ons een taxatierapport aan voor €350,- en een bouwkundig rapport voor €450,-. Als je beide rapporten tegelijkertijd aanvraagt, betaal je maar €750,-.
Maximale hypotheek
Als je een verbouwing wilt laten uitvoeren, moet dit uiteraard ook op basis van je inkomen haalbaar zijn. Je maximale hypotheek moet hoog genoeg zijn om de koopsom en de verbouwing te financieren. Berekenen meteen hoeveel je maximaal kunt lenen!