“Welke kosten kan ik meefinancieren met de hypotheek?”

Leestijd: 2 minuten

Je bent je aan het oriënteren op het kopen van een huis of je hebt net een huis gekocht. Tijdens dit proces kom je allemaal zaken tegen die gefinancierd moeten worden, naast de koopsom van de woning. Een deel van deze kosten kan je meefinancieren met de hypotheek en een deel kan je zelfs aftrekken van de belasting!

Welke kosten kan je meefinancieren met de hypotheek?

De kosten die je kan meefinancieren met de hypotheek zijn de zogenaamde kosten koper (k.k.) en overige kosten die je maakt. K.k. zijn de extra kosten die je moet maken om het huis in je bezit te krijgen. Onder k.k. vallen:

  • Overdrachtsbelasting: 2% van de aankoopsom;
  • Notariskosten: de hypotheek- en leveringsakte om de hypotheek af te sluiten en het huis op je naam te krijgen;
  • Kadastrale rechten: bedrag dat betaald moet worden voor een verandering in het kadaster, de hoogte hangt van de hypotheek- of koopsom af.

De overige kosten die je (eventueel) maakt:

  • Bemiddelings- of afsluitkosten voor het afsluiten van de hypotheek;
  • Nationale Hypotheek Garantie (NHG);
  • Makelaarskosten: percentage van de aankoopsom en/of een vast bedrag voor de makelaar;
  • Taxatiekosten: voor het laten opmaken van een taxatierapport;
  • Verbouwingskosten: om de woning kwalitatief te verbeteren;
  • Afkoopsom erfpacht;
  • Bankgarantie: 10% van de aankoopsom als garantie dat je het huis koopt;
  • Bouwtechnische keuring: zodat je de bouwtechnische staat van de woning weet.

Hoeveel kan je meefinancieren?

Op dit moment kan je maximaal 103% van de koopsom van de woning als hypotheek krijgen. Als de extra kosten binnen de 103% vallen dan kan je ze meefinancieren met de hypotheek. In 2016 gaat de maximale hypotheek omlaag. Vanaf 1 januari 2016 gaat de maximale hypotheek naar 102% van de koopsom van de woning. Hou hier rekening mee als je van plan ben om een huis te kopen.

Om onder de oude regels te vallen, heb je een offerte van vóór 1 januari 2016 nodig. Let goed op dat je dan in één keer de juiste offerte aanvraagt, bij een wijziging van de offerte na 1 januari 2016 val je namelijk in de nieuwe regels.

Wat betekent Vrij Op Naam (V.O.N.)?

Vrij op naam betekent dat de verkopende partij de kosten voor de akte van levering en overdrachtsbelasting betaald. Nieuwbouwwoningen zijn altijd v.o.n. De kosten bij overige kosten kunnen natuurlijk nog steeds van toepassing zijn voor jou. Denk hierbij vooral aan bemiddelings- of afsluitkosten voor het afsluiten van de hypotheek, kosten voor Nationale Hypotheek Garantie en de kosten voor de hypotheekakte.

Welke kosten kan je aftrekken van de belasting?

In het jaar dat je de woning koopt kan je eenmalig en aantal kosten aftrekken van de belasting.

  • Kosten voor de notaris;
  • Taxatiekosten;
  • Afsluit- of bemiddelingskosten;
  • Kosten NHG;
  • Bouwtechnische keuring;
  • Uitstelrente en bereidstellingsprovisie.

Denk hier dus aan als je je belastingaangifte doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *